torsdag 9 april 2009

Superkorvar

Idag var vi sugna på att exprimentera med annat än bakverk. Vi bestämde oss för att tillverka vegankorv! Smaken blev kanon, men konsistensen blev lite mjölig och degig. Dock passade de bra till tunnbrödrulle. Kommentera gärna om ni har något tips på hur man kan få en schysstare konsistens. Här har ni receptet:

Blackeyekorvar
4 dl blackeyebönor
En liten kokt potatis
½ tsk kofta kebab
½ tsk garam masala
1 tsk vitlökspeppar
½ tsk grillkrydda
2 krm vegetakrydda
Lite salt
1 msk olja
1½ msk maizenamjöl
1 tsk soja
2½ msk mjöl

Mixa allt utom potatisen till en grov smet. Ha sedan i den kokta, uppskurna potatisen och mixa mer tills smeten blivit ganska slät. Mjöla händerna och rulla korvar till valfri storlek (helst någorlunda tjocka). Stek på medelvärme med lite olja och rulla runt korvarna konstant tills de har fått en jämn och fin stekyta. Var försiktig i början så att de inte går sönder!

Hoppas det ska smaka.

3 kommentarer:

  1. Vad fina de ser ut! Jag har inte gjort så många vegankorvar i mina dar, men jag kan tänka mig att glutenmjöl skulle kunna råda bot på mjölig- och degigheten. Kanske att man byter ut lite av bönorna och de torra ingredienserna mot det? Jag har också läst i vissa recept att de ångkokar sina korvar paketerade i aluminiumfolie (ca 40 min) istället för att steka dem, men det har jag aldrig provat.

    Trevlig blogg för övrigt!

    SvaraRadera
  2. Det lät som en bra grej! Tack för tipset, det ska testas :)

    SvaraRadera
  3. MMm... Verkar smarr! Det ska vi testa!! :D

    SvaraRadera