söndag 31 maj 2009

Mors dag

En Mors dagstårta till Robins mor! Det blev en slags citrontårta, med chokladkaffemousse.

Tårtan:
1 dl strösocker
1 dl rårörsocker
2 dl sojamjölk
Saft från ½ citron
½ dl olja
3 dl vetemjöl
¼ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver

Blanda ihop sockersorterna, sojamjölken, oljan och citronsaften. Blanda sedan vidare med resten. Häll i en smörjd och bröad form och grädda mitt i ugnen på 175°c i 30 minuter.

Chokladkaffemousse:
1 paket silkestofu
3 dl florsocker
1½ msk starkt kaffe
1 msk kakao
½ tsk vaniljpulver
3 krm agaragarflingor

Mixa allt utom agaragar i en matberedare till en slät och fin smet. Häll sedan ner smeten i en kastrull tillsammans med agaragar och koka upp försiktigt under omrörning. Ställ sedan åt sidan och låt svalna.

Dekorera sedan lite som du vill. Vi delade tårtan på mitten och smetade moussen där och uppepå och sedan garnerade toppen med smörkräm.

1 kommentar:

  1. Hej Robin och tack för tårtan jag fick levererad till mitt arbete. Mina arbetskamrater var mycket misstänksamma, men smakade lite i alla fall. Nja, var deras betyg.Men jag tyckte den var god. Jag tror att deras okunskap om veganprodukter färgade deras smaklökar.Kram Mamma.

    SvaraRadera