tisdag 22 juni 2010

Glutenfria Sojafria Chokladmuffins

Vi har en kamrat som är allergisk mot väldigt mycket. Det hindrar inte oss att baka härliga muffins som han kan äta! Han blev glad som en solstråle!

Glutenfria Sojafria Chokladmuffins (12 st)
2½ dl socker
1 dl rismjölk
1 mosad banan
3/4 dl rapsolja
3/4 dl kakao
½ tsk vitvinsvinäger
1 krm salt
3½ dl glutenfri mjölkfri mjölmix
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat

Blanda ihop socker, rismjölk, banan, olja, kakao, vinäger och salt i en bunke till en jämn smet. Tillsätt sedan mjölmix, vaniljsocker, bakpulver och bikarbonat. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till hälften. Grädda i ugnen på 175°C i 20-21 minuter.

5 kommentarer:

  1. Ett utmärkt bevis på att muffins inte bara behöver utgöras av ägg, mjölk, smör, vetemjöl osv. :)

    SvaraRadera
  2. Vilket märke använder ni som är mjölk och äggfri mjölmix? Jag har letat men hittar antingen med mjölk eller ägg i.

    SvaraRadera
  3. Märket vi använder heter Lailas. En stor blå förpackning. Kan vara lite klurigt att hitta, men kolla i de största affärerna!

    SvaraRadera
  4. Så grymt gooooood !

    SvaraRadera
  5. Min kompis använder alltid Sempers mjöl, det gjorde jag också när jag bakade dessa. Det är naturligt glutenfritt och även mjölkfritt.

    Kanonrecept! Perfekt att göra då jag har en veganvän och en glutenintolerant vän som jag nu kan bjuda dessa muffins på!

    SvaraRadera