tisdag 16 februari 2010

Fettisdagen!

Kära bloggläsare. Vi vet att det var längesedan vi lade upp något. Vi ber om ursäkt för det. Ibland blir det bara så. Men här kommer en nästan rå semla med en omega 3-rik cashewgrädde och en nyttigare mandelmassa! (Vi bakade inte brödet själva, det köpte vi.)

Almost raw Semla
Cashewgrädde
2½ dl naturella cashewnötter
1 dl vatten
½ dl linfröolja
1 tsk vaniljpulver

Mixa nötterna fint. Mixa ihop det fina cashewkrosset med vattnet och vaniljpulvret till en slät massa. Häll i oljan i en tunn stråle samtidigt som du mixar. Ställ i kylskåpet en stund innan du serverar.

Raw mandelmassa
1 dl sötmandel
10 dl dadlar
Max 1 msk vatten

Just mix it! Klart.

Garnera på klassiskt vis och akta så att inte Kalla äter upp den före dig!

4 kommentarer:

  1. Tack för detta recept. Jag har sett förr Hemköp men inte vegan! Jag äntligen fick smaka ...

    SvaraRadera
  2. JAA! äntligen kan jag också få äta en semla!
    Tack! "Allergika"

    SvaraRadera
  3. Hej Robin och Emma, nu har jag tagit del av er blog ett tag. Men den senaste tiden har det inte verkat som ni gjort något nytt.Har ni andra saker som upptar er tid. jobb, skola eller andra saker. Saknar er.Önskar att få mer tips för ni har verkligen inspererat mig.

    SvaraRadera
  4. Ja, vi har varit grymt dåliga på att lägga upp saker på senaste tiden... Vi ska baka kladdkaka idag och då lovar vi att lägga upp receptet :)

    SvaraRadera